wyp³acane jest, jeœli w ci¹gu 6 miesiêcy od ostatecznego terminu p³at-noœci z³o¿one zostanie potwierdzone oœwiadczenie o faktycznie ponie-sionych...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- ¦ Podstawowe terminyzmienna dyskretna 73 zmienna kontrolna 72 zmienna niezależna 71 zmienna zależna 71 związek 74 związek dodatni 75 związek pozorny 72...
- wyk4-7 BO wyk 6 Metoda Pert Metoda pert jest skrótem od angielskiego terminu Program Evaluation and review Technique) jest stochastyczną (...
- W tym miejscu nale¿y przynajmniej parê s³ów powiedzieæ o s³owie "zainteresowania", które obecnie w potocznym u¿yciu sta³o siê terminem wytartym i martwym...
- Jeden aspekt znaczenia terminu “filozof" opisano wyżej: powiedzieliśmy, że filozof to człowiek, który dąży do osiągnięciajedynego tylko celu -...
- Badacze uważają, że istnieje związek między tym imieniem a huryckim terminem ofiarnym azazhum/azuzhi, który ma się wywodzić z rdzenia semickie-go...
- Kiedy Canan przejął zarządzanie codziennymi operacjami magazynu, Lovejoy jeszcze bardziej skupił swą uwagą na rekrutacji, sprowadzając ostatecznie jeszcze...
- " Rawls posługuje się terminem doktryna dla określenia nadrzędnych, rozległych, ogólnych, całościowych (comprehensive) poglądów wszelkiego rodzaju, a...
- Nie masz te¿,nie masz ¿adnego w tym cudu,Kiedy raz na dno,pod ob³oki drugiLataj¹c,musi nadweredziæ fugi;Wpadszy w najg³êbsze na ostatek...
- kobieta jezuickich mezzo termine, najpodejrzańszych kompromisów, strzeżonych pozorów, lawirujących zręcznie sekretnych miłostek...
- przekazywaniu właściwym adresatom we właściwym czasie informacji, które zostaną zrozumiane zgodnie z intencją nadawcy;zdolności do właściwego odbioru...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
Uregulowania prawne nie okreœlaj¹ wprost terminu
p³atnoœci salda koñcowego;
• od daty transferu koñcowego salda pozostaje 9 miesiêcy na z³o¿enie
wniosku o korektê.
Nale¿y jednak zauwa¿yæ, ¿e na szczycie w Kopenhadze Polsce uda³o
siê wynegocjowaæ korzystniejszy rozk³ad czasowy zaliczek, a mianowicie:
35 Stanie siê tak z uwagi na harmonogram p³atnoœci sum przyznanych Polsce jako zobowi¹za-
nia (commitments) w poszczególnych latach. Œrodki alokowane jako zobowi¹zania na 2006 r. bêd¹
wyp³acane a¿ do 2009 r. (w przypadku Funduszu Spójnoœci do 2010 r.).
~ 72 ~
PROGRAM NAPRAWY FINANSÓW RZECZYPOSPOLITEJ
w odniesieniu do funduszy strukturalnych 10% w 2004 r. i 6% w 2006 r.,
natomiast w przypadku Funduszu Spójnoœci zaliczka bêdzie wynosiæ 20%
p³atnych po podpisaniu pierwszego kontraktu.
5. Najwiêkszy beneficjent transferów z UE to sektor rolny, który bê-
dzie móg³ skorzystaæ ze œrodków na operacje rynkowe, dop³aty bezpoœrednie
oraz finansowanie rozwoju obszarów wiejskich.
W przypadku dop³at bezpoœrednich rolnicy w latach 2004-06 bêd¹
korzystaæ ze zredukowanych stawek w stosunku do stawek wyp³acanych
rolnikom innych pañstw UE. Wysokoœæ dop³at wyniesie 25% w 2004 r.,
30% w 2005 r. oraz 35% w 2006 r. Dop³aty te bêdzie mo¿na podwy¿szyæ
do 40% wykorzystuj¹c œrodki UE przewidziane na rozwój obszarów wiej-
skich. Polska mo¿e – o ile pozwol¹ na to mo¿liwoœci bud¿etowe – dope³niæ
z w³asnych funduszy wysokoœæ dop³at bezpoœrednich do poziomu 55%
w 2004 r., 60% w 2005 r. oraz 65% w 2006 r.
Wykres 2.3.
ÂŒrodki na wsparcie rolnictwa w latach 2004-06
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2004
2005
2006
ÂŒrodki UE
Œrodki krajowe z bud¿etu pañstwa
Œrodki krajowe z bud¿etów jst
Wydatki na rozwój obszarów wiejskich dotycz¹ finansowania œrodkami
UE: wsparcia dla obszarów o trudnych warunkach gospodarowania, progra-
~ 73 ~
O NAPRAWIE NASZYCH FINANSÓW
mów rolno-œrodowiskowych, zalesiania gruntów rolnych, wsparcia dla gospo-
darstw rozwojowych, tworzenia grup producenckich, pomocy technicznej
oraz wczeÂœniejszych emerytur.
We wsparciu rolnictwa wa¿n¹ rolê odgrywa harmonogram dop³at z UE.
W 2004 r. dop³aty bêd¹ wyp³acane z bud¿etu krajowego, a nastêpnie re-
fundowane z UE. Ocenia siê, ¿e na prefinansowanie trzeba bêdzie przezna-
czyæ ok. 64 % œrodków krajowych planowanych na 2004 r. Zatem g³ównym
problemem w zakresie realizacji polityki wobec rolnictwa jest wygospodaro-
wanie odpowiedniej puli œrodków w bud¿ecie pañstwa oraz bud¿etach jed-
nostek samorz¹du terytorialnego. Œrodki z bud¿etów jst bêd¹ anga¿owane
przede wszystkim w prefinansowanie ju¿ realizowanych programów przed-
akcesyjnych (PHARE, ISPA, SAPARD).
6. W pozosta³ych programach korzystaj¹cych ze œrodków UE wk³ad
polskiego sektora finansów publicznych charakteryzuje siê wiêkszym udzia-
³em œrodków pochodz¹cych z bud¿etów jednostek samorz¹du terytorialnego.
Wk³ad Polski dope³niaj¹ te¿ œrodki ze Ÿróde³ pozabud¿etowych (np. z fundu-
szy celowych i agencji). Uzupe³nieniem mog¹ byæ tak¿e œrodki kredytowe
z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. To rozwi¹zanie powoduje jednak
przyrost d³ugu publicznego, skoro kredyt otrzymywa³by bud¿et pañstwa lub
inne jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych.
Tablica 2.1.
Struktura finansowania programów spoza sektora rolnego
(poziom p³atnoœci)
2004
2005
2006
Wyszczególnienie
%
ÂŒrodki UE
61,8
66,1
68,7
ÂŒrodki krajowe
w tym:
38,2
33,9
31,3
Bud¿et pañstwa
11,1
11,6
13,1
Bud¿et jst26,1
19,9
14,7
Inne
1,0
2,4
3,5
Razem
100
100
100
~ 74 ~
PROGRAM NAPRAWY FINANSÓW RZECZYPOSPOLITEJ
7. Polska bêdzie wnosiæ do wspólnego bud¿etu nastêpuj¹ce œrodki:
Tablica 2.2.
Wp³aty Polski do bud¿etu i innych instytucji UE
w latach 2004-06
mln z³
Rok
Wyszczególnienia
2004
2005
2006
Sk³adka cz³onkowska
7.173
11.537
12.203
Wp³aty do Europejskiego Banku Inwestycyjnego36
372
379
386
Wp³aty do Europejskiego Banku Centralnego
72
Wp³aty do Europejskiego Funduszu Badawczego Wêgla i Stali
-
66
Razem
7.617
11.916
12.655
Wygospodarowanie takiej puli œrodków jest niezbêdnym warunkiem
cz³onkostwa. Œrodki te musz¹ pochodziæ z bud¿etu, a w przypadku wp³at