przedmiotem zarówno wielu rozważań teoretycznych, jak i badań empirycznych1...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- Idąc wzdłuż rzędów tych prowizorycznych łóżek, Harry naliczył osiemnastu pacjentów, z których wielu było niezbyt starannie opatrzonych, a wszyscy...
- czasie wspólnej pracy i zabawy chłopców i dziewcząt „za bardzo roztropną trzeba uznać zasadę, aby dążyć do pobudzenia wielu różnych instynktów,...
- z' Obfity zbir metafor literackich z omwieniem przytacza Brook-Rose wsze rozwaania nad konsekwencjami metafory i uycia przenonego dla tei zawieraj Cohen i...
- Oto one: Dotyczy mnie Nie dotyczy mnie Sporządź tę listę z rozważnym namysłem...
- Wnioski, ktre na podstawie tych bada wprowadzono, zmierzay do przeorganizowania caego systemu szkolnego, do stworzenia szkoy "na miar dziecka"...
- nawzajem swoimi energiami seksualnymi, co zarówno może dawaćdoznania przyjemności i błogości, jak i wzmacnia w was chęć, radośći siły do życia...
- W kontekcie rozwaa dotyczcych bezporednioci zamachu pojawia si kwestia dopuszczalnoci stosowania pewnych rodkw zabezpieczajcych, w postaci instalowania...
- że było ich zbyt wielu; ogromna ciżba przepychających się, napierających istot...
- Barak nerwowo odchrząknął, zastanawiając się nad aktualną równowagą umy-słu O’Loga i rozważając, czy nie powinien w gruncie rzeczy wycofać się...
- Paniedziałem upłynął mu w podobny sposób, gdyż zadanie, jakiego się podjął, wymagało nieskończenie długich badań i eksperymentów...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
„Podej-1 Zob. K. Denek: Wartości i cele edukacji, Poznań-Toruń 1994, tegoż; Rola i zadania praktyk w pedagogicznej edukacji nauczycieli [w:] Problemy przygotowania zawodowego nauczycieli w Europie Środkowej, pod red.
Z. Jasińskiego; S. Palka: Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, Warszawa 1989; tegoż, Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Kraków 2003; J. Kuźma: Optymalizacja systemu pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, Warszawa-Kraków 1993; tegoż, Nauczyciel przyszłej szkoły, Kraków 2000; Sztuka być nauczycielem, pod red. B. Dymary, Cieszyn 1993; M. Jakowicka: Funkcje praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli [w:] Relacje między teorią i praktyką w kształceniu nauczycieli, pod red. M. Jakowickiej, Zielona Góra 1991; H. Kwiatkowska: Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli, Warszawa 1988; L. Olszewski: Kształcenie praktyczne nauczycieli nauczania początkowego, Kielce 1991; J. Sempruch: Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000; Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej, pod red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego, Warszawa 1997.
274
NAUCZYCIEL W OKRESIE WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ EDUKACYJNYCH
mowano też różne działania w tym kierunku, ale jak zawsze zabrakło wytrwałości, by zamierzenia te konsekwentnie doprowadzić do końca” – stwierdza K. Denek2.
Niezwykle ważną kwestią jest właściwe zrozumienie roli i zadań praktyk pedagogicznych przez dyrektorów i nauczycieli szkół i innych placówek oświatowych. Zasadniczym warunkiem należytej jej realizacji jest wzorowa organizacja oraz prawidłowy przebieg.
Leży to w interesie edukacji, praktykantów i uczelni kształcących nauczycieli. Jedynie ścisła więź i współpraca szkół z władzami uczelni (instytutów) może przynieść spodziewane w tym zakresie rezultaty. Istotną rolę w organizacji i przebiegu praktyk odgrywają nauczyciele-opiekunowie praktyk.
W związku z tym jednym z założeń wspólnie podjętych badań było scharakteryzowanie grupy nauczycieli-opiekunów, z którymi na co dzień współpracujemy, poznanie ich poglą-
dów, postaw i trudności związanych z prowadzeniem studenckiej praktyki pedagogicznej, i na tej podstawie określenie możliwości podniesienia efektywności współpracy i pomocy tym nauczycielom. Wynikające z badań konkluzje mają dopomóc w opracowaniu projektu utworzenia statusu nauczyciela-opiekuna.
Ustalono zatem kilka szczegółowych celów badawczych związanych z określeniem:
1) struktury wieku, stażu pracy oraz miejsca uzyskania kwalifikacji zawodowych;
2) stopnia udziału nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego;
3) rodzaju praktyki, nad którą sprawują opiekę oraz liczbę studentów uczestniczących w niej;
4) najczęstszych motywacji nauczycieli do prowadzenia studenckiej praktyki pedagogicznej (zadowolenie z wynagrodzenia finansowego) oraz opinii na temat, kto powi-
nien pokrywać koszty związane z praktyką;
5) uznania społecznego – doceniania profesjonalizmu;
6) potrzeb nauczycieli oraz czynników podnoszących jakość prowadzenia studenckich praktyk pedagogicznych.
Podstawową metodą zastosowaną w prezentowanych niżej badaniach był sondaż
w technice ankiety.
Badaniami objęto ogółem 125 nauczycieli, w tym 76 (60,8%) – kształcenia zintegrowanego i 49 (39,2%) – wychowania przedszkolnego. Wśród badanych nauczycieli bez-
względną większość stanowiły kobiety – 97,6%, co zgodne jest ze strukturą zatrudnienia.
Wykształcenie wyższe magisterskie posiada 96% badanych, wyższe zawodowe – 4%. Są to osoby pracujące w przedszkolu, uzupełniające wykształcenie wyższe na studiach zaocznych w Uniwersytecie Opolskim. Z najniższym stażem pracy zawodowej było 8 (6,4%) respondentów, od 10 do 20 lat – 34 (27,2%), od 21 do 30 – 28 (22,4%), natomiast powyżej 30 lat pracy
– 55 (44,0%). Stąd też wskaźnik wieku badanych nauczycieli jest dość wysoki, bowiem Ws =
48%3. Większość badanych osób – ¾ ukończyła Uniwersytet Opolski i uznaje się za specjalistów z zakresu wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego.