Ponad połowa badanej populacji charakteryzuje się typem samooceny adekwatnej...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- punktach było ono skodyfikowaniem stosowanej ju uprzednio praktyki, jednak praktyce tej dopiero teraz nadało charakter w pełni instytucjonalny...
- W przypadku zabjstw pod wpywem silnego wzburzenia, usprawiedliwionego okolicznociami, zabjstwo ma przede wszystkim charakter agresji emocjonalnej -i czsto w...
- Krótko mówiąc, dokonanie aktu agresji w sumie ponad 10 000 osób z różnych krajów twierdzenia tej hipotezy dostarczyły badania powoduje co prawda...
- John chodził po nierównym stożku przez ponad godzinę, co chwila przestawiając dwuobiektywowe soczewki w szybce hełmu na coraz dłuższe okresy, aby spenetrować...
- w miarę upływu czasu i rozwoju danej jednostki na czoło wysuwają się takie cechy charakteru, jakrzetelność, dokładność i wiarygodność...
- później ponad siedemdziesiąt pięć tysięcy polskich żołnierzy oraz czterdzieści których „szare twarze tak różniły się barwą od twarzy...
- Socjologowie, ktrzy zajmuj si ustaleniem cech charakterystycznych dla profesji zgodzili si, e istnieje ich kilka1...
- Lecz Gardel ponad wszystko lubił bawić się na swój sposób, między swymi, w swoim kółku...
- [eBook] 330 Tajnych Receptur Restauracji (KFC,MacDonald itd), Baby Ruth« Candy BarBaby Ruth Candy BarBeneath the chocolate of Nestls popular candy baris...
- 8 Persowie mieli zwyczaj trzymaæ zwierzêta, na które chcieli polowaæ, w zamkniêtych parkach (paradeisos)...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
Po-
ziom samooceny nieadekwatnie zawyżonej, prezentuje o 3,2% więcej ogółu badanych niż nieadekwatnie zaniżonej.
PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE... – SUPIŃSKA URSZULA, SUPIŃSKI JAN 227
70,0%
60,5%
55,1%
60,0%
50,5%
50,0%
40,0%
26,7% 27,7%
30,0%
21,8% 20,9%
24,1%
20,0%
12,8%
10,0%
0,0%
kobiety
mężczyźni
średnia
zaniżona
adekwatna
zawyżona
Rys. 3. Rozkład typów samooceny cech osobowości badanej populacji (N = 186)
Na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań należy pokreślić, iż niewiele ponad połowa badanej populacji na tym etapie studiów w swojej samoocenie cech osobowości postrzega u siebie predyspozycje do pracy nauczyciela wychowania fizycznego.
Jednak znaczna część badanej populacji reprezentuje samoocenę nieadekwatną. Oba typy samooceny nieadekwatnej są niepokojące, bowiem tak samoocena zawyżona jak i zaniżona może negatywnie ograniczyć obraz swojej osoby, a co za tym idzie poczucie własnej wartości. Uzyskane wyniki badań pozwalają na stwierdzenie, iż na tym poziomie edukacji akademickiej niewiele ponad połowa badanych utożsamia się z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego.
WNIOSKI
y Poziom samooceny predyspozycji zawodowych w opinii połowy badanej populacji jest
„wysoki”, dla czwartej części „bardzo wysoki”, jako „średni” określiła się co piąta osoba.
y Poziom samooceny cech osobowości badani zdeklarowali w kolejności jako „średni”,
„wysoki”, „niski” najmniejszy odsetek respondentów, nie dostrzega u siebie wskazując na ich „brak”.
y Różnice poziomu predyspozycji zawodowych i cech osobowości w opiniach badanych studentek i studentów są nieznaczne.
y U ponad połowy badanych samoocena cech osobowości jest adekwatna, u pozostałych więcej populacji prezentuje samoocenę nieadekwatnie zawyżoną niż nieadekwatnie za-niżoną.
Wiedza o sobie samym jest jednym z warunków adaptacji człowieka do życia w społeczeń-
stwie. W procesie edukacyjnym należy wyposażyć podmioty kształcenia, na wszystkich jej poziomach w umiejętności oraz nawyk systematycznej obserwacji samego siebie. Takie działania pozwolą na świadome kształtowanie wysokiej, adekwatnej samooceny oraz budowanie poczucia własnej wartości jako podstawowych elementów niezbędnych dla samorozwoju człowieka – co, naszym zdaniem, stanowi jedno z wielu wyzwań dla EDUKACJI JUTRA.
IV
NAUCZYCIEL W OKRESIE
WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ
EDUKACYJNYCH.
KSZTAŁCENIE – KOMPETENCJE
EDUKACJA JUTRA
XI TATRZAŃSKIE SEMINARIUM NAUKOWE 2005 (S. 231—237)
ANDRZEJ RADZIEWICZ-WINNICKI
ADAM ROTER
UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
ŚLĄSKA WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA IM. GEN. J. ZIĘTKA W KATOWICACH
PEDAGOG W WARUNKACH KONIECZNOŚCI
REDEFINICJI FUNKCJI SZKOŁY
Przedmiotem naszych rozważań staje się pośrednio kwestia trafności proponowanych
i przyjętych przez nas ocen cząstkowych, dotyczących sytuacji współczesnej szkoły. Przyjmujemy zatem na wstępie założenie, że realna samowiedza umożliwi jednostce nie tylko adekwatne reagowanie na rzeczywistość. Daje ona (być może złudne) poczucie pewnej podmiotowości w zakresie wywierania wpływu na pojawiające się zdarzenia, w nowych sytuacjach społecznych w dobie przemian (por. Guziuk, 2004, s. 59).
Trudno wymagać, aby szkoła jako instytucja pozostawała instytucją odporną na procesy transformacji ustrojowej i zmian społecznych. Procesowi uprzemysłowienia i demokratyzacji społeczeństw europejskich towarzyszył z reguły wzrost wagi wykształcenia, które stało się głównym kanałem awansu społecznego, przez zajęcie miejsca w strukturze zawodów wymagających pracy umysłowej i wciąż rosnących kwalifikacji. Ów oczywisty fakt leżał
u podstaw wszelkich reform edukacyjnych przeprowadzanych w okresie ostatnich stu lat.
Ich celem było wprowadzenie powszechnego wykształcenia podstawowego. Na początku
XX wieku dążono do rozszerzenia wykształcenia średniego, natomiast w latach pięćdziesią-