Aleksander Smith OtóŜ juŜ teraz potrafisz zapamiętywać, jak nigdy przedtem...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- punktach było ono skodyfikowaniem stosowanej ju uprzednio praktyki, jednak praktyce tej dopiero teraz nadało charakter w pełni instytucjonalny...
- Nie miał czasu myśleć teraz o więźniu, bo gdy kilku ludzi zabrało się do rozbierania martwych kompanów, kłócąc się przy tym o łupy, reszta zaczęła...
- Gdyby tego rodzaju wydarzenie zaszło pierwszej nocy, zaraz pomyślałbym o zmarłych mnichach, lecz teraz najgorszego gotów byłem spodziewać się po...
- UZNANIE Skoncentrujmy się teraz na znaczeniu uznania i na tym, co ono tak naprawdę oznacza...
- — Wyczuwacie taką ingerencję nawet teraz? — Śnieżynka dotknęła swego Klejnotu...
- Teraz – mając Boga, a z Nim Jego nieskończone bogactwa – pośpiesznie wyrzekałam się ich...
- Chciałam to teraz powiedzieć Beacie, żeby ją skłonić do przemyślenia kwestii i urwałam, bo przyszło mi na myśl, że może spowoduję tym pierwszy krok na drodze...
- Czy na zewnątrz wiał wiatr tak silny, że szeleściły liście na drzewach? Czy może mój umysł dał się porwać przez wicher i słuchał teraz, jak tłucze się,...
- cio nie ma worka z pieniędzmi? W gronie najbliższych tak nazywała teraz hrabiego, a panowie nie pytali już o niego inaczej, jak: „Czy widziałaś wczoraj...
- i rozmaitych spółek, parę silnych branż, jak górnicy, jeszcze zachowu- je resztki dawnej potęgi, ale zdecydowana większość trzyma się teraz za...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
Wątpię, abyś bez
wcześniejszego treningu potrafił wymienić 20 nie powiązanych ze sobą przedmiotów, widząc
je (lub słysząc, jak ktoś je wylicza) tylko raz. ChociaŜ w to nie wierzysz, po uwaŜnym
przeczytaniu tego rozdziału poradzisz sobie nawet z trudniejszym zadaniem.
Zanim przejdziemy do ćwiczeń, muszę wyjaśnić, Ŝe sprawność pamięci, którą osiągniesz,
będzie opierać się prawie wyłącznie na obrazach myślowych, na pracy wyobraźni. Obrazy te
powinny być moŜliwie najbardziej zabawne.
Oto 20 przedmiotów, które zapamiętasz w zadziwiająco krótkim czasie:
DYWAN, PAPIER, BUTELKA, ŁÓśKO, RYBA, KRZESŁO, OKNO, TELEFON, PAPIEROS, GWÓŹDŹ,
MASZYNA DO PISANIA, BUT, MIKROFON, PIÓRO, TELEWIZOR, TALERZ, PĄCZEK, SAMO CHÓD,
FILIśANKA I CEGŁA.
Ktoś sławny powiedział kiedyś, Ŝe metoda jest matką pamięci. A więc nauczę Cię teraz
Łańcuchowej Metody Skojarzeń, którą dalej będę nazywał w skrócie ŁMS. Jak
wspomniałem, sprawna, wytrenowana pamięć pracuje przy pomocy zabawnych wyobraŜeń;
w takim razie stwórzmy śmieszne związki dla powyŜszych 20 przedmiotów. Nie wpadaj w
panikę! To jak dziecięca zabawa, w istocie rzeczy bardzo podobna do gry.
Najpierw zakoduj w umyśle pierwszy przedmiot – DYWAN. KaŜdy wie jak wygląda dywan,
więc zobacz ten dywan w wyobraźni. Nie słowo, ale obraz: albo dowolnego dywanu, albo
dywanu z Twojego mieszkania, który przecieŜ dobrze znasz. Mówiłem poprzednio, Ŝe aby
coś zapamiętać, trzeba to skojarzyć w jakiś sposób z tym, co juŜ znamy. Zrobisz teraz
dokładnie to samo, przy czym przedmioty z naszej listy będą takimi właśnie punktami
odniesienia. To, co juŜ znasz, co pamiętasz, to "dywan", to, co chcesz zapamiętać, to
"papier".
Oto Twój pierwszy i najwaŜniejszy krok w treningu pamięci. Musisz teraz skojarzyć,
powiązać dywan i PAPIER, ale moŜliwie najśmieszniej. Np. wyobraź sobie, Ŝe dywan w Twoim
mieszkaniu jest utkany z papieru. Zobacz, jak po nim stąpasz, posłuchaj, jak szeleści pod
Twoimi stopami. Albo wyobraź sobie, Ŝe piszesz coś na dywanie jak na kawałku papieru.
KaŜde z tych wyobraŜeń jest skojarzeniem zabawnym. Papier leŜący po prostu na dywanie
nie spełnia tego warunku, skojarzenie takie jest za logiczne. Obraz myślowy musi być
śmieszny lub bezsensowny. Uwierz na słowo, Ŝe jeśli Twoje skojarzenie jest logiczne, nie
zapamiętasz go.
A teraz coś, o czym będę Ci przypominał nieustannie. Musisz choćby przez ułamek
sekundy zobaczyć w swoim umyśle ten śmieszny obraz. Nie próbuj oglądać słów, ale
konkretny obraz, ten, który wybrałeś. Zamknij na sekundę oczy, to moŜe pomóc.
Jak tylko zwizualizujesz skojarzenie, przestań o nim myśleć i idź dalej. PoniewaŜ to, co
juŜ znasz i zapamiętałeś, to papier, więc musisz teraz skojarzyć, powiązać go z kolejnym
przedmiotem na liście, tzn. BUTELKĄ. W tym miejscu w ogóle nie zawracasz juŜ sobie głowy
"dywanem", tworzysz całkowicie nowy, śmieszny obraz myślowy łączący papier z butelką.
MoŜesz np. czytać ogromną butelkę jak gazetę, albo pisać na wielkiej butelce jak na kawałku
papieru. Albo wyobraź sobie, Ŝe z butelki wylewa się struga papieru jak wino, albo Ŝe w ogóle
cała butelka jest zrobiona z papieru. Wybierz najbardziej zabawne skojarzenie i zobacz je
choćby przez chwilę w swej wyobraźni.
Nie wiem, czy uda mi się wystarczająco mocno podkreślić wagę tego, by rzeczywiście
"widzieć" skojarzenia i by one były moŜliwie najśmieszniejsze. Przy tym nie chodzi o to, aby
przez 15 minut wymyślać najbardziej nonsensowne związki; pierwsze zabawne skojarzenie,
jakie przychodzi do głowy jest zwykle najlepsze. W dalszym ciągu ćwiczenia zaproponuję Ci
kilka sposobów, jakimi moŜesz powiązać ze sobą obrazowo kaŜdą parę przedmiotów z
naszej listy. MoŜesz wybrać ten, który uznasz za najśmieszniejszy, albo ten, który sam