Kiedy robisz to…82… IDE robi to83Skąd się biorą programy84IDE pomaga Ci kodować86Kiedy zmieniasz coś w IDE, zmieniasz...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- – Kiedy tylko dotrzemy tam, gdzie majÄ… w miarÄ™ rozwiniÄ™ty przemysÅ‚ – dodaÅ‚ po chwili – bÄ™dziemy musieli sprawić sobie trochÄ™ odtylcowych...
- Szli w zupełnej ciszy, w milczeniu pokonywali zalaną martwym światłem drogę, a kiedy po forsownym marszu doszli do Hali Pisanej, zatrzymali się bez...
- Kiedy Canan przejął zarządzanie codziennymi operacjami magazynu, Lovejoy jeszcze bardziej skupił swą uwagą na rekrutacji, sprowadzając ostatecznie jeszcze...
- Ed siedział właśnie przy biurku w rogu swojego salonu sprzedaży żując pierwsze tego dnia cygaro, kiedy zobaczył dwóch mężczyzn w roboczych koszulach i...
- «Dlaczego wiÄ™c oÅ›miela siÄ™ podejść do kapÅ‚ana za pierwszym razem, kiedy jest caÅ‚kiem nieczysty, a za drugim razem – zbliżyć siÄ™ nawet do...
- nizujących poglądach na temat oczyszczenia i poznania prawdy? Istotnie, kiedy czytamy o tym, co według Pseudo- Dionizego znaczy oczyszczenie napotykamy w...
- Nie masz te¿,nie masz ¿adnego w tym cudu,Kiedy raz na dno,pod ob³oki drugiLataj¹c,musi nadweredziæ fugi;Wpadszy w najg³êbsze na ostatek...
- Dokładnie w tym samym momencie pociąg silnie zarzucił i Harry rozpaczliwie jął wymachiwać rękoma, kiedy potworna ziejąca w dole czerń ruszyła mu na spotkanie...
- — Chce pan powiedzieć, że rurÄ™ zaÅ‚ożono, kiedy nie byÅ‚o jeszcze krateru ani tego wÄ…wozu? — spytaÅ‚em...
- Dorcas wpięła sobie we włosy stokrotkę; kiedy jednak szliśmy wzdłuż kamiennych ścian (ja owinięty szczelnie w mój płaszcz, a tym samym całkowicie...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
W ten sposób jego kod jest odsepa-
rowany od innych klas platformy .NET.
Klasa zawiera kawałek
kodu Twojego programu
(chociaż istnieją także
Przestrzeń nazw
bardzo małe progra-
my, które składają się
Klasa
z tylko jednej klasy).
Metoda 1
instrukcja
instrukcja
Klasa posiada jednÄ… lub wiÄ™-
cej metod. Twoje metody
Metoda 2
zawsze będą umieszczane
instrukcja
wewnątrz klas, a każda
instrukcja
z nich będzie się składała
z instrukcji i wyrażeń —
jak te, które do tej pory
widziałeś.
11
Spis treści
Obiekty: zorientuj siÄ™!
3 Tworzenie kodu ma sens
Każdy pisany przez Ciebie program rozwiązuje jakiś problem.
Podczas pisania programu staraj się zawsze zastanowić nad tym, jaki problem powinien on rozwiązywać. Właśnie do tego przydają się obiekty. Pozwalają one na odpowiedni podział
struktury kodu, aby same mogły się zająć rozwiązywaniem problemów. Twój czas jest przeznaczany na wykonywanie rzeczywistej pracy i nie jest przerywany przedzieraniem się przez morze kodu. Prawidłowe użycie obiektów spowoduje, że proces pisania kodu stanie się bardziej intuicyjny, natomiast późniejsze czytanie i zmiany będą łatwiejsze.
W jaki sposób Mike myśli o swoich problemach
122
W jaki sposób system nawigacyjny w samochodzie Mike’a
123
rozwiÄ…zuje jego problemy
Klasa Navigator napisana przez Mike’a posiada metody do ustalania
124
i modyfikacji tras
Wykorzystaj to, czego się nauczyłeś, do napisania prostej aplikacji
125
Mike ma pewien pomysł
126
r
O
Mike może użyć obiektów do rozwiązania swojego problemu
127
biek
new Navigator()
t Navigato
Używasz klasy do utworzenia obiektu
128
Kiedy tworzysz obiekt na podstawie klasy, to taki obiekt
129
new Navigato
nazywamy instancjÄ… klasy
r()
ne
r
Lepsze rozwiązanie... uzyskane dzięki obiektom!
130
w Nav
O
ig
b
at
ie
Instancja używa pól do przechowywania danych na temat różnych rzeczy
134
or
k
(
t Navigato
)
Stwórzmy kilka instancji!
135
Dzięki za pamięć
136
r
Ob
Co Twój program ma na myśli
137
iekt Navigato
Możesz używać nazw klas i metod w celu uczynienia kodu
138
bardziej intuicyjnym
Kiedy definiujesz klasÄ™,
definiujesz także jej metody,
Nadaj swojej klasie naturalnÄ… strukturÄ™
140
podobnie jak projekt definiuje
układ pomieszczeń w domu.
Diagramy klas pozwalają w sensowny sposób zorganizować klasy
142
Utwórz klasę do pracy z kilkoma facetami
146
Stwórz projekt dla facetów
147
Stwórz formularz do interakcji z facetami
148
Jest jeszcze prostszy sposób inicjalizacji obiektów
151
Kilka pomysłów na projektowanie intuicyjnych klas
152
Możesz użyć jednego projektu
do zbudowania dowolnej liczby
domów. Możesz również przy
użyciu jednej klasy utworzyć
każdą liczbę obiektów.
12
Spis treści
Typy i referencje
4 Jest 10:00. Czy wiesz, gdzie sÄ… Twoje dane?
Bez danych Twoje programy są bezużyteczne. Potrzebujesz od użytkowników informacji.
Na jej podstawie wyszukujesz lub tworzysz nową informację i zwracasz ją użytkownikom.
W rzeczywistości prawie wszystko, co robisz podczas programowania, sprowadza się do pracy z danymi w taki czy w inny sposób. W tym rozdziale dowiesz się o różnych aspektach typów danych C#, nauczysz się pracować z danymi w programie, a nawet odkryjesz kilka pilnie strzeżonych sekretów o obiektach ( psssst... obiekty to także dane).
Typ zmiennej określa rodzaj danych, jakie zmienna może przechowywać
158
Zmienna jest jak kubek z danymi
160
10 kilogramów danych w pięciokilogramowej torebce
161
Nawet wtedy, gdy liczba ma prawidłowy rozmiar, nie możesz
162
przypisać jej do każdej zmiennej
Kiedy rzutujesz wartość, która jest zbyt duża,
163
C# dopasuje jÄ… automatycznie
C# przeprowadza niektóre rzutowania automatycznie
164
Kiedy wywołujesz metodę, zmienne muszą pasować
165
do typów parametrów
Połączenie = z operatorem
170
Obiekty także są zmiennymi
171
Korzystaj ze swoich obiektów przy pomocy zmiennych referencyjnych
172
Referencje są jak etykiety do Twoich obiektów
173
Jeżeli nie ma już żadnej referencji, Twoje obiekty są usuwane z pamięci
174
Referencje wielokrotne i ich efekty uboczne
175
Dwie referencje oznaczajÄ… DWA sposoby na zmianÄ™ danych obiektu
180
1 r
O
Lucky
e
Specjalny przypadek: tablice
181
biekt Dog num
Tablice mogą także zawierać grupę zmiennych referencyjnych
182
Witamy w barze Niechlujny Janek — najtańsze kanapki w mieście!
183
Obiekty używają referencji do komunikacji między sobą
185
2
1
fido
r
r
Tam gdzie obiektów jeszcze nie było
186
O
Lucky
O
e
b
e
b
ie
ie
kt
k
Dog num
t Dog num
2
fido
O
r
pyk!
b
e
iekt Dog num
13
Spis treści
Laboratorium C# nr 1
Joe, Bob i Al uwielbiają chodzić na tor wyścigowy, ale ciągła utrata pieniędzy powoduje u nich frustrację. Potrzebują symulatora, aby mogli określić zwycięzcę, zanim pozbędą się wszystkich pieniędzy. Jeśli dobrze wywiążesz się z zadania, zostaniesz wprowadzony w arkana ich sposobu zarabiania.
Specyfikacja: stwórz symulator wyścigów
196
Końcowy produkt
204
14
Spis treści
Hermetyzacja
5 Co ma być ukryte… niech będzie ukryte
Czy kiedykolwiek marzyłeś o odrobinie prywatności?
Czasami Twoje obiekty czują się tak samo. Na pewno nie lubisz sytuacji, w których ktoś, komu nie ufasz, czyta Twój pamiętnik lub przegląda wykazy Twoich operacji bankowych. Dobre obiekty nie pozwalają innym obiektom na oglądanie swoich pól. W tym rozdziale nauczysz się wykorzystywać potęgę hermetyzacji. Sprawisz, że dane obiektów będą prywatne, natomiast metody, które dodasz, pozwolą Ci na zabezpieczenie dostępu do danych.
Krystyna planuje przyjęcia
206
Co powinien robić program szacujący?
207
Jazda próbna Krystyny
212
Każda opcja powinna być obliczana indywidualnie
214
Bardzo łatwo przez przypadek źle skorzystać z obiektów
216