Ei G...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- organy wykonano z biowłókien, skóra zaś została wyprodukowana w zbiorniku do klo- nowania...
- - Mikey! - krzyknÄ…Å‚ Brad...
- REALNY SOCJALIZM"Powszechna kolektywizacja rolnictwa z lat 1930-1934 i...
- Panowie polscy i szlachta znajdujący się podówczas przy boku królewskim, zafrasowani wielce odstąpieniem ziemi podolskiej, składali potajemne rady i...
- Nagle drzwi się otwarły, a na ulicę wybiegło dziecko...
- Rozmowy kwalifikacyjne...
- 236 ;...
- 95 Rożański h...
- Jeśli rodzice nie dadzą dziecku doświadczyć miłości, jeśli nie ujawnią swoim zachowaniem, że samo jego istnienie jest dla nich radością, dziecko odwróci od...
- - Cóż więc mam uczynić? - Rzucisz na siebie czar...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
M. Whipple (ed.) Nature and Nurture, Their Influence upora Intelligence. Twenty-seventh Yearbook of the National Society for the Study of Education, Czêœæ I, Bloomington, Ill. 1928, Public School Publishing Company. Patrz równie¿ R. Stagner i T. F. Karwoski Psychology. New York 1952, McGraw-Hill Book Company, Inc.
6.12
relacji, umo¿liwiaj¹ zwolennikom obu tych kierunków tcykrycie zwi¹zków przyczynowych.
Rezultaty innego podejœcia do tego kontrowers5-jnego zagadnienia. co fest dziedziczne, a co wyuczone, mog¹ byæ interpreto~iane podobnie. Autorzy przedstawili imponuj¹c¹ liczbê nagromadzonych dan~~ch statystycznych, wykazuj¹cych, z jak¹ czêstoœci¹ wy¿sze zdolnoœci umys³owe, anomalie albo defekty wystêpuj¹ w spokrewnionych rodzinach. Na przyk³ad
"Porównane zosta³y dwie linie rodzin za³o¿onych przez ¿olnierza Wojny Rewolucyjnej. W jednej linii zapocz¹tkowanej przez kobietê upoœledzon¹ umys³owo by³o 480 potomków, wœród których stwierdzono tylko 46 jednostek normalnych. W§ród 496 potomków nale¿¹cy ch do linii zapocz¹tkowanej przez kobietê normaln¹, z wyj¹tkiem 5 osób wszyscy inni byli ludŸmi normalnymi zz,
Interesuj¹c¹ jest praca Termana, który stwierdzi³, ¿e z 62 cz³onków Hall of Fame, 2 21/s procent by³o krewnymi 643 uzdolnionych dzieci, zidentyfikowanych i badanych w Kalifornii z3. Odkrycia te przypominaj¹ znane badania Galtona dotycz¹ce 977 ludzi genialnych, którzy mieli, jak stwierdzono, 535 wybitnych krewnych, gdy tymczasem 977 ludzi przeciêtnych mialo tylko 4 krewny ch, którzy okazali siê osobami wybitnymi 24. Dane te oraz wyniki ostatnich badañ antropologicznych wykazuj¹ potencjalne mo¿liwoœci bezpoœredniego pokrewieñstwa przyczyniaj¹cego siê do uzyskiwania stanowisk kierowniczych i wybitnych; nie wykaza³y one jednak jakiejœ wyraŸnej przewagi wp³ywów dziedzicznych nad œrodowiskowymi, gdy¿ zarówno grupy badane prŸez Termana, jak i przez Galtona, sk³ada³y siê z jednostek wywodz¹cych siê przewa¿nie z rodzin zamo¿nych, o wysokiej pozycji spo³ecznej, stanowi¹cych œrodowisko pobudzaj¹ce dla dzieci, których zdolnoœci s¹ niew¹tpliwie pielêgnowane.
Obiecuj¹ca metoda badania wp³ywu dziedzicznoœci opracowana zostaw przez Arnolda Gesella ~. Ma ona wielkie znaczenie ze wzglêdu na technikê - jest to badanie bliŸni¹t. Stwierdzono, Ÿe rozwój bliŸni¹t jednojajowych jest tak podobny pod wzglêdem emocjonalnym, umys³owym i pod wzglêdem nabywania pewnych cech motorycznych (takich jak wchodzenie po schodach), ¿e jak wnioskuje Gesell, tego zdumiewaj¹cego
zz Ibidem, s. 266. Cytowane za zgod¹ Towarzystwa.
z8 L. M. Terman i inni Genetfc Studies of Genius: I. Mental and Ph~sical Traits of a Thousand Gified Chiidren. Palo Alto, Calif. 1925, Stanford University Press. Patrz równie¿ L. M. Terman, M. H. Oden i inni The Gifted ChiLd Grows Uq~. Twenty-Five Years Followup of a Superior Group (Genetic Studies of Genius, IV), Stanford, Cal. 1947, Stanford University Press.
z4 F, Galton Hereditary Genius: An Inquiry anto its Laws and Consequences. Wyd. 2, New York 1892, The Macmihan Company.
zs A. Gesell Maturatiou. and the Patterning of Behawior. W: C. Murchison (ed.)
Handbook of Chtld Ps~choiogy. Wyd. popr:, Worcester, Mass. 1930, Clark University ', Press, s. 209 - 3I7. ,
sl~v
podobieñstwa nie mo¿na wyjaœniæ dzia³aniem bodŸców œrodowiskowych. WyraŸne podobieñstwo przejawia³o siê nawet wówczas, kiedy jeden
z bliŸniaków zosta³ specjalnie przeszkolony we wchodzeniu na schody, a drugi w zakresie rozwoju s³ownictwa. Relacjonuj¹c badania dotycz¹ce s³ownictwa, Strayer wspó³pracuj¹cy z Gesellem pisa³: "BliŸniacy mieli poziom nieco poni¿ej przeciêtnego (pod wzglêdem rozwoju umys³owego) i ¿adne specjalne szkolenie nie mog³o podci¹gn¹æ ich do poziomu przeciêtnego s³ownictwa dzieci m³odszych od nich o 3112 miesi¹ca" 2e. Wydawa³o siê zatem, ¿e "wewnêtrzny rozwój" albo "dojrzewanie" ustala poziom, którego nie mog¹ przekroczyæ nawet dzieci specjalnie szkolone.
Chocia¿ rezultaty Gesella s¹ niezwykle interesuj¹ce i zwi¹zane z omawianym tu zagadnieniem, musimy traktowaæ je z rezerw¹, gdy¿ opieraj¹ siê one na obserwacji niewielkiej liczby przypadków badanych przez krótki okres. Powstaje problem: jakie ró¿nice pod wzglêdem poziomu inteligencji wyst¹pi¹ u bliŸni¹t jednojajowych, wychowywanych- przez wiele lat w krañcowo odmiennych œrodowiskach?
Jeden z badaczy przedstawia wyniki badañ nad 10 parami bliŸni¹t jednojajowych, wychowywanych osobno od urodzenia albo od niemowlêctwa, a zebranych razem i badanych po osi¹gniêciu dojrza³oœci. U 6 par nie zanotowano powa¿niejszych ró¿nic w testach inteligencji; u 2 par stwierdzono róŸnice ilorazów inteligencji wynosz¹ce 12 punktów; pozosta³e pary ró¿ni³y siê o 1 a - 1 i punktów =7.
Dane dotycz¹ce bliŸni¹t jednojajowych zosta³y wykorzystane dla poparcia teorii, ¿e dziedzicznoœæ stanowi wa¿ny czynnik determinuj¹cy inteligencjê ch³opców i dziewcz¹t. W gruncie rzeczy, niektóre ksi¹¿ki z dziedziny psychologii i wychowania przeceni³y znaczenie dziedzicznoœci utwierdzaj¹c studentów w przekonaniu, ¿e LI, jest sta³y i niezmienny ¿e LI. mo¿e i powinien byæ wykorzystywany do przewidywania przysz³ego rozwoju jednostki; a w zwi¹zku z tym do klasyfikowania dzieci na grupy homogeniczne.
WP~YW CZYNNIK6W I WARUNKÓW ~aRODOWISKOWYCH NA LI.
Podjêto szereg badañ maj¹cych na celu ustalenie wp³ywu rozszerzanych programów wychowawczych na LI. Badanie przeprowadzone przez B. Wellmana na Uniwersytecie stanu Iowa pozwoli³o stwierdziæ znaczne korzyœci dla dzieci z sierociñców, którym zapewniono mo¿noœæ zdobycia
26 L. C. Strayer Language and Growth: The Retative Efficacy of Early and Deferred Vocabulary Training, Studied by Method of the Co-Twin Control. "Genetic Psychology Monographs". VIII, nr 3, Worcester, Mass. 1930, Clark University Press, s. 209 - 317.