czyta z prędkością ok...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- – Prędko skoczym? – Jeszcze czas! – odrzekł pan Michał...
- • skrzynia biegów, długa – ponieważ jest wiele szybkich partii (łuki, czasami proste), na których to właśnie dużą prędkością można sporo...
- Teoria względności jest związana z uniwersalną wielkością stałą występującą w przyrodzie - z prędkością światła...
- — Oskrzydlamy? — Powiedz mu po prostu, że uderzamy na nich od zachodu...
- Czytali, notowali, coś tam szeptali i mamrotali...
- $E:8F "...
- } page 252 Programming C# } Although in this example these two classes are very similar, in a production program any number of disparate classes...
- Wyłączenie teorii i tradycji...
- osunęła się na kolana pośrodku salonu, było głosem śmiertelnie rannego zwierzęcia...
- Oczywiście Melles grał w tę samą grę na wiele wyższym i bardziej skomplikowanym poziomie...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
150–200 słów na minutę z ok. 40–50% stopniem
zapamiętania czytanego tekstu. Jeśli Twoje wyniki plasują są poniżej
tego, to prawdopodobnie oznacza to, że będziesz miał szalone trudności,
zwłaszcza w początkowej fazie treningu technik i metod szybkiego
czytania. Jeśli uzyskałeś lepsze wyniki, to najprawdopodobniej oznacza
to, że już dysponujesz solidną podstawą do zwiększenia szybkości
swojego czytania i będzie Ci to względnie łatwo zrobić.
W swojej samodzielnej pracy nad zdobyciem umiejętności szybkiego
czytania powinieneś często samodzielnie sprawdzać aktualny poziom
swoich umiejętności. Śmiało możesz to robić, korzystając z powyższych
instrukcji, pamiętając jednak o ich umowności i o tym, żeby każdy taki
sprawdzian przeprowadzać na innym, nieczytanym jeszcze tekście, gdyż
w przeciwnym wypadku wypaczysz tylko swoje wyniki (tzn. będą lepsze
niż jest to w rzeczywistości), a to prowadzi donikąd. Po prostu nie warto
i nie ma sensu oszukiwać samego siebie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
METODY I TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 18
Paweł Sygnowski
Zaczynamy, czyli co powinieneś wiedzieć,
zanim w ogóle pomyślisz o czytaniu?
Czym tak naprawdę jest proces czytania?
Zdawałoby się, że czytać każdy potrafi. W końcu przecież w naszym kraju
nie istnieje zjawisko analfabetyzmu. Jednakże pytanie nie powinno
brzmieć: „Czy potrafisz czytać?” , ale „Jak to robisz?” .
Doświadczenia, które swoje źródło znajdują w codziennej obserwacji lu-
dzi czytających, prowadzą do wcale niewesołych wniosków. Nie dość, że
istnieje w miarę stały odsetek ludzi, którzy skarżą się na trudności na-
potykane w czasie czytania, to jeszcze w dodatku ten odsetek rośnie.
Analizując problemy podawane przez ludzi utrzymujących, że mają pro-
blemy z czytaniem, możemy sprowadzić je do dwóch kategorii:
wewnętrzne — są to problemy związane generalnie z samym czy-
taniem oraz osobą czytającego;
zewnętrzne — to są problemy związane z otoczeniem, w którym
odbywa się proces czytania.
Co ciekawe, duża część czytelników nawet nie zdaje sobie sprawy z po-
pełnianych przez siebie błędów. Prawdopodobnie to właśnie stąd bierze
się negowanie możliwości zwiększenia szybkości czytania do ponad 500
słów na minutę. Komuś, kto czyta aktualnie 200 słów na minutę — co
uznaje się za przeciętną prędkość czytania — zwiększenie swojej pręd-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
METODY I TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 19
Paweł Sygnowski
kości o ponad 150% może i wydaje się być czynem graniczącym z poję-
ciem cudu.
Bo i co to znaczy, że ktoś szybko czyta? Czy mamy tutaj na myśli, że ktoś
potrafi szybko „przemykać” wzrokiem po kartce papieru, czy mamy
raczej pewne połączenie dwóch umiejętności: właśnie tego szybkiego
„przemykania” oraz rozumienia „czytanego” w ten sposób tekstu?
W końcu co Ci z tego, że szybko „czytasz”, skoro nic z tego nie rozu-
miesz? Jest to zupełnie pozbawione sensu, tak jakbyś czytał po to tylko,
aby czytać, aby coś robić, gdyż żadnego praktycznego efektu z tego nie
masz. Dopiero mieszanina efektywnego podejścia do samej lektury,
krótkiego czasu samej lektury oraz zmaksymalizowanie stopnia rozumie-
nia czytanego tekstu daje pojęcie, czym jest dla współczesnego czło-
wieka szybkie czytanie.
Śledząc klasyczne definicje czytania, widzimy wyraźnie, że nie obejmują
one tych elementów razem. Dopiero nowa definicja czytania, oparta na
tych elementach, zdaje się być bliższa prawdy.
Odpowiednia definicja czytania
Typowe definicje czytania to „ rozumienie informacji, którą zamierzał
przekazać autor”, „przyswajanie słowa pisanego” lub „ zdobywanie in-
formacji przekazanych w formie druku” . Każda z nich obejmuje jedynie
cześć procesu czytania. Dokładna definicja powinna uwzględniać cały
zakres umiejętności czytania. Stąd już tylko krok do nowoczesnej defi-
nicji czytania.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
METODY I TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 20
Paweł Sygnowski
Opierając się na najnowszych informacjach na temat budowy oraz funk-
cjonowania mózgu ludzkiego, czytanie można zdefiniować jako 7-czę-
ściowy proces składający się z następujących etapów5:
1. Rozpoznawanie.
● Czytelnik rozpoznaje litery alfabetu. Etap ten zachodzi natychmiast
przed rozpoczęciem fizycznej czynności czytania.
2. Asymilacja.
● Proces fizyczny, w trakcie którego światło odbija się od zapisanego
słowa, jest przechwytywane przez oko, a następnie przez nerw
wzrokowy przesyłane do mózgu.
3. Integracja wewnętrzna.
● Odpowiednik zrozumienia podstawowego, odnoszący się do łączenia
odczytywanych informacji z innymi, poznanymi wcześniej w trakcie
lektury.
4. Integracja zewnętrzna.
● Proces, w trakcie którego łączymy całą swoją dotychczasową wie-
dzę z tym, co aktualnie czytamy.
5. Przechowywanie.
● Można to ująć metaforycznie jako magazyn informacji.
5Buzan T., Podręcznik szybkiego czytania, Ravi, Łódź 1999.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
METODY I TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 21
Paweł Sygnowski
6. Gotowość i trwałość pamięci.
● Umiejętność wydobycia z „magazynu” tego, co jest nam w danej
chwili potrzebne.
7. Komunikowanie się.
● Natychmiastowe lub późniejsze spożytkowanie zdobytej informacji.
Różne rodzaje czytania
Może się to wydawać nieco paradoksalne, ale nie istnieje jeden rodzaj