cyjnej w początkowym okresie transformacji oraz braku odpowiedniego dostosowania po stronie polityki budżetowej...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- JOWISZ W ZNAKU RAKAZnaczenie oraz pełny wpływ Jowisza w znaku Raka, daje się zauważyć dopiero w środku życia, ponieważ pozycja taka, gdy chodzi o znak Raka,...
- Przykładowo, poniższe wyrażenie:Dim targetNumber As Integer = CType("12", Integer)jest odpowiednikiem następującego wyrażenia:Dim...
- Cena bazowa netto Pole umożliwia podanie ceny netto, będącej wraz ze stopami marży i stawką podatku VAT podstawą naliczania ceny sprzedaży oraz punktem...
- więcej niż 50 g dziennie) oraz zsiadłe mleko (ni e więcej niż l szklankę dziennie)...
- W pewien sposób cieszyła się, że Egwene oraz jej przyjaciółek tu nie ma, cieszyła się, że nie może widzieć ich twarzy, a na nich, być może, piętna...
- Windows), — podstawy routingu statycznego i dynamicznego, — podstawowa znajomość IOS oraz sposobu konfigurowania urządzeń Ci- sco,...
- CEL PRACY Celem pracy była ocena poziomu wiedzy z zakresu udzie- lania pierwszej pomocy uczniów szkół ponadgimnazjalnych (liceum i technikum) oraz...
- Analiza ta wyjania nam rwnie, dlaczego poziom produkcji odpowiadajcy naturalnej stopie bezrobocia jest rwnoznaczny z potencjalnym poziomem produkcji danego...
- A ktokolwiek si komu o pewny dug zapisa, y do Grodu firma inscriptione [mocnym zapisem] odpowiada si podda dobrowolnie, bd przed mierci, abo iu y po mierci...
- Od strony ulicy prawie wszystkie bary oraz mniejsze sklepy zamiast ścian miały różnego rodzaju żaluzje, które usuwano całkowicie lub rolowano na czas otwarcia...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
Nie jest to natomiast deficyt wywołany przez świadomą politykę w zakresie wydatków rządowych, mającą na celu, np. sta-
bilizację zagregowanego popytu.
Tabela 3. Struktura dochodów i wydatków budżetu państwa w Polsce
Wyszczególnienie
1991
1995
2000
2005
DOCHODY OGÓŁEM (w mln zł)
21.089
83.722
135.664
179.772
Dochody ogółem
100,0
100,0
100,0
100,0
w tym:
Dochody podatkowe
77,3
82,4
88,2
86,7
– Podatki pośrednie
29,0
43,4
58,7
64,3
– Podatki bezpośrednie (dochodowe)
25,5
38,6
29,4
22,4
od osób prawnych
–
10,6
12,4
8,8
od osób fizycznych
–
28,1
17,0
13,6
Dochody niepodatkowe, w tym:
21,8
14,4
11,7
11,7
– dochody jednostek budżetowych
–
–
4,8
6,0
– dywidendy
6,0
0,8
0,7
1,8
– wpłaty z zysku NBP
3,1
3,5
1,6
2,3
– wpływy z ceł
8,1
6,9
3,7
0,7
Dochody z prywatyzacji
0,8
3,2
x
x
Dochody zagraniczne
0,1
–
0,1
0,2
Wpłaty do budżetu z UE
x
x
x
1,4
WYDATKI OGÓŁEM (w mln zł)
24.186
91.170
151.055
208.133
Wydatki ogółem
100,0
100,0
100,0
100,0
w tym:
Dotacje i subwencje, w tym:
40,5
34,7
55,3
48,9
Dotacje do:
– Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
9,1
6,6
10,2
9,7
– Funduszu Emerytalno-Rentowego
5,6
7,7
8,7
7,1
– Funduszu Pracy
–
–
0,6
–
Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego
2,2
3,9
8,8
6,2
Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego
2,8
3,2
17,1
15,6
Świadczenia na rzecz osób fizycznych
3,1
8,6
8,7
9,8
Wydatki bieżące jednostek budżetowych
41,7
34,7
17,8
19,3
Rozliczenia z bankami
4,1
2,3
1,4
0,5
Obsługa długu publicznego:
4,1
15,3
11,9
11,9
– krajowego
1,1
12,2
9,1
10,2
– zagranicznego
3,0
3,6
2,8
1,7
Wydatki majątkowe
6,5
4,4
4,9
4,9
Środki własne UE
x
x
x
4,7
WYNIK BUDŻETU – DEFICYT (w mln zł)
-3 097
-7 448
-15 391
-28 361
x – wypełnienie pozycji jest niemożliwe lub niecelowe
– – zjawisko nie wystąpiło
Źródło: Obliczono na podstawie danych z Roczników Statystycznych GUS z odpowiednich lat.
00
Teoria ekonomii – wybrane problemy
ekonomia_skrypt_1.indd 100
2008-03-16 23:53:03
Taki deficyt nie może być skutecznie i w pełni wyeliminowany przez proste zmiany poziomu dochodów i wydatków
budżetowych w poszczególnych latach, ponieważ praktyczne i polityczne możliwości tych zmian są ograniczone. Opty-
malnym natomiast podejściem do problemu „endogenicznego” deficytu jest dążenie do uzyskania trwałej równowagi
finansów publicznych w dłuższym okresie, z wykorzystaniem dwóch elementów: przyspieszonego wzrostu gospodarczego
i kompleksowej reformy systemu finansów publicznych. Niestety, zabrakło do tej pory zwłaszcza tego ostatniego. To właś-
nie reforma finansów publicznych postrzegana jest nadal jako jedyny i najważniejszy warunek usprawnienia gospodarki.
Przedstawione dotąd propozycje: „Program uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych” (tzw. plan Hausnera)
oraz „Średniookresowa strategia finansów publicznych” (przygotowana przez resort finansów) były przejawem – częścio-
wo tylko udanej – próby ratowania finansów publicznych przed grożącym im załamaniem.
Na zakończenie warto zasygnalizować, że w związku z utworzeniem w 1999 r. Unii Gospodarczo-Walutowej, polityka
pieniężna w jej ramach prowadzona jest odtąd na szczeblu ponadnarodowym. Z tego powodu polityka fiskalna pozostała
praktycznie jedynym ważnym instrumentem makroekonomicznej polityki poszczególnych krajów unijnych. Co prawda
kryteria z Maastricht tworzą dla niej swoisty „gorset fiskalny”, zawężając ogólnie możliwości działania, tym niemniej po-
zostawiają pewne pole manewru.
Podsumowanie
Z tego pobieżnego przeglądu ewolucji teorii i praktyki ekonomii jednoznacznie wynika, jak trudno jest dojść do teorii,
która wyjaśniałaby w miarę prosto, ale też całościowo realne zjawiska. Rzeczywistość gospodarcza okazuje się na tyle
obszerna i pojemna – a równocześnie skomplikowana – że jest w niej miejsce na różnorakie rozwiązania, nie zawsze
i nie od razu mieszczące się w ogólnie akceptowanych schematach. Sprowadzać się one mogą do dominacji rozwiązań
rynkowych, z towarzyszącą temu gloryfikacją własności prywatnej, bądź też oznaczać zwrot w kierunku nie tylko regu-
lacji ze strony państwa, ale też akceptacji własności publicznej. Niesprawność, a niekiedy wręcz zawodność tak rynku,
jak i państwa bywa z kolei wyzwaniem dla podmiotów trzeciego sektora. Ich działalność może być niezwykle ważnym
elementem pomagającym utrzymać spójność społeczeństwa i usprawnić działanie systemu społeczno-ekonomicznego.
Jak zauważył J. Rifkin (2005, s. 287), społeczeństwo obywatelskie po długich latach zależności od rynku i państwa narodo-
wego zmierza do odzyskania odpowiedniej pozycji w strukturze życia publicznego, co z reguły sprowadza się do formuły
kooperacji i wzajemnego wspierania, a nie wypierania się z poszczególnych obszarów.