gadnienia, jakie uznamy za ważne z punktu wilżenia podstawowego celunaszych badań...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- ¦ Podstawowe terminyzmienna dyskretna 73 zmienna kontrolna 72 zmienna niezależna 71 zmienna zależna 71 związek 74 związek dodatni 75 związek pozorny 72...
- Cena bazowa netto Pole umożliwia podanie ceny netto, będącej wraz ze stopami marży i stawką podatku VAT podstawą naliczania ceny sprzedaży oraz punktem...
- Ustalenie zakresu pojęcia zwykłych potrzeb rodziny zależy od kryterium, które stanowić będzie podstawę zdefiniowania tego pojęcia...
- Rozwój fizyczny, jako proces irnian somatycznycH (anatomicznych) i funkcjonalnych (fizjologicznych) w organizmie, stwarza podstawy dla rozwoju motoryki...
- w pełni zrealizowany ze względu na wybuch U wojny światowej, to jednak podstawy prawne posłużyły jako dorobek stanowiący punkt wyjścia do prac kontynuatorskich w Polsce...
- osho, medytacja podstawy praktykiNie jesteś tym, kto działa -jesteś tym, kto patrzy i widzi...
- "papieże nie tylko byli mordercami na wielką skalę, lecz ponadto uczynili mord podstawąprawną Kościoła chrześcijańskiego oraz warunkiem zbawienia"...
- Niemcy miały kluczowe znaczenie: stanowiły deklarowany cel Armii Czerwonej i dostarczały bolszewikom mocnych podstaw do optymizmu...
- Legendy i podania polskieWoły stanowiły do średniowiecza, a w Polsce południowej i u licznych narodowości słowiańskich do niedawna, podstawową silę pociągową...
- 2014-02-25 20:07 19982 2288 Podstawy Automatyki\Laboratorium\Starsze\lab\sprawko 5\porównanie P PI 1...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
. Chodzi o to, aby nie ogranic2ać się w rozmowie lub wy-
wiadzie do pytań zbyt ogfrlnych lub wręcz ogólnikowych. Jeśli xarnierza-
.my badać przejawy i przyczyny trudności wychowawczych, to nie wystar-
eza na pewno tego typu pytanie, jak: "co możesz pawiedxieć o pr~eja~vach
sprawianych przez uczniów trudności wychowawczych w~ ,twojej klasie?"
Rozmowa i wywiad mogą dostarczyć na dany temat lożo infcsrrnacji je-
dynie pod warunkiem, że podane wyżej ogólne pytanie rozbijemy na 'kil- •
ka co najrnnie j pytań lub zagadnień. Przede wszystkim należąłoby pytać $,. :,
oddzielnie o przejawy trudności i oddzielnie o ich przyczyny. Tak na°
pizykła~l pytania, odnoszące się do przejawów trudności wychowawcźyeh;
mogą dotyczye ewentualnie takich sposobów niewłaściwego zachowania , ~~,,;,
się uczniów, .jak uchylanie się praed pomagańiern słabszym wv nauce, -nie- ! ~•'
poszanowanie mienia .społecznego, nieuważanie na lęłtej~ch, xanieczysz-
czapie klasy; nieodrabianie zadań domowych; wuł~garne odezwania, aro- ; ''f,
ganckie i agresy~rne postawy wobęc kolegów i nauczycieli, spó3nianie 'się , ~ ~"',
'
na lekcje; wzajemni okłamywanie i oskarżanie; podpowiadanie na lekcjach; ~',
~I
wagarowanie _i ucieczki z lekcji; palenie papierosów; pogardliwy ~tos~trek
do pracy społecznej w organizacjach szkolnych i ideowo-wychowawczych.
Stosownie do wyliczonych prhejawów zachowania .się ucźni~6w można
formułować odpowiednie pytania, np: ,; jak zachovifuj~ się uczniowie two-
jej klasy wobec nauczycieli?", ;;w jakich okolic2ho~ciacla
jemnych odezwaniach się. uczniów da siebie?",: "kiedy i na jakich lekcjach i
, ~I
1 : uczniowie zachowują się hałaśliwie?" itp. Y
'
Listę pytań lub poszczególnych ~ętnatów można wzbogacić również
uprzednim .przygotowaniem odpowiedńieh ilustracji lub rysunków, któ- "
re mogą ułatwić od~swiddzi na stawiarce przez nas pytania, zwłaszcza ~~,~~"~~
uczniom klas młodszych. Spośób tak wzbogaconego kontaktu witego ,r .;1
zalecają m. in. R. L. Kahn i Ch: F. Cannell. Polega on na eksptm4waniu
. - a
,r :;
,. _ . . .
h uczniom określonego śzkicu rysunkowego, którego treść tinsocxt posta;.•
''i
n
n a
V
" - .. ARII
;;; winne im pytanie. W każdym razie- w przygotowywaniu rozmowy i wy
'"' wiadu należy ~tvykorzystać wsżelkie możli~te sposóby, sby usprawnić. planowy proces badawczy i zagwarantować otrzymanie : możliwie bogatego materiału badań:
W zwi~żku~z powyższym dóbrze jest przemyśleć uprzednio nie tylko poszczególne zagadnienia, jakie mają być przedmiotem rozmowy lub wy
wiadu, lecz również kolejność, w jakiej omawiac będziemy je z -respon- i lentami. Chodzi,o to, aby zadawane im pytania stanowiły dia nich sen
suwną całość. Wypróbowaną pod tym względem zasadą jest rozpoczynanie roznnowy :3ub wywiadu ód pytań najbardziej ogólnych (np. "co sądzisz o trudnóśeiach wychowawczych, jakie sprawiają niekiedy uczniowie w twojej klasie?"); a następnie przechodząc do pytań coraz bardziej zawęż~j~ących zakres badanego problemu (np. ;,ilu chłopców - według 'cie
_",R" bie -- sprawia trudńóści wychowawcze vw ttvojej klasie?"). Wśród przygo
tow~a~ych pyxań dominują z reguły pytania otwarte, ponieważ dają moż-: y liwośe swobodnego i szerszego wypowiedzenia się na dany temat:
Żadni też z przy~btowywanych pytań nie powinno stawiać uczniów wobec' konieczności wypowiadania się na temat spraw drażliwych, a częśeiowo także społecznie nieaprobowanych. Pońadto jeśli chcemy, "by badany odpowiadał swobodnie i spontanicznie, musimy starać się, by czuł; że` wszy~i;kie możliwe odpowiedzi są do "przyjęcia" - nie tylko dla prowa- '
dząceg@ wywiad, lecz róvwnież w stosunku do norm, które badany odnosi do siebie samego" 12. Pytania, które nie spełniają powyżśzych wymagań możni ~tavsiiać uczniom jedynie w anonimowych badaniach az~kietoxvych lub kwestionariuszowych. .
Ustalenie listy tematów lub pytań łączy się z kolei z nastypnym i końcowym ćtapćm przygotowawczym rozmowy lttb wywiadu. Ehodzi tu o dokładne. przemyślenie niektórych innych - poza omówionym już zęstawem pytali - warunków i sposobów uzyskania szczerych i wyczerpujących wypowiedzi. W `tym celu warto m. in. zasięgnąć opinii o przyszłych swych respondentach; 'jeśli np, będą nimi uczniowie klas, z, którymi nie mieliśrjny dotąd żadnych bezppśr~dnich kontaktów. Dobrze jest przemyśleć
samo vrprowadzenie uczziiów do rozmowy lub wywiadu. Należy uświado- mić sóbe przy tym, że uczniowie ma ją prawo wiedzieć, dlaczego ich indagujemy jakim słuźy to celom, a także, jakie korzyści wynikają z tego-dla
klasy i szkoły. Rozmowa i wywiad i.kryty nie mają - zdaje się - większych szans na powodzenie w warunkach szeroko zakrojonych badań szkolnych: Mogą łatwo spovvódować podejrzenie i budzić nieufność u uczniów ~- '~ brie również -- w trosce o pozytywną motywację wypowiedzi uęzni~w -ustalić czas i warunki spotkania dogodne dla nich. Nie bez znae~enia tak
że jest dokładne prz~imy~lenie spesobu utrwalania planówat~ej ro~rnowy lub wywiadu.
~ C. Cannell, R. Kahn, gvdou~a icwestaonarżuszov~a:= W: Metndg badafl eacjolo~rw~zsyrls. a@ ciż, s. 105.
i
- 296
_ ~ _
8. SPVS(IB Pit~uBPBtii'VAI~Ąi~€I~ R(c)~IOi~Y I W~V~IAD~T
' Staranne pr'z jgot@vvarzie vrozrrowy i wywiadu stanowi.: ~crain~, _ale nie .. jedyny warunek praktycznego ich zastosowania. ~astosowax~ie takie za..
lezy w dużej mierze także. od`indywidualnego ptrdejścia ze stroxry badającego wobec każdej osoby, z którą • przeprowadzamy daną rozmtrwę yb wywiad: Konieczność indywidualnego traktowania respandentóyv uvynika z charakteru tych metod; które --- jak już wiemy --nie są zwykłym sondowaniem ogxnii na określony t~, lecz przede .wsayst'kim .grocesem
'?• wzajemnego oddzia~ywana: Zatem-rzeczą niezmiernie V~ażną -jest samo -rozpoczęćie rozmowy Iub wywiadu.