też zderzać się z kapłanami, jako przedstawicielami kultów regionalnych...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- W lipcu 1941 roku jako czBonek Episkopatu Polski witaB chlebem i sol oficerw niemieckich wojsk okupacyjnych, haDbic rd arystokratw polskich i Episkopat
- By moe, i tu wanie odkryjemy jeszcze dziedzin naszego wynalazku, dziedzin, w ktrej zdoby si moemy jeszcze na oryginalno, naprzykad [!] jako parodyci...
- Od samego początku nasza praktyka ruszyła ostro z kopyta, mieliśmy dostatecznie dużo pracy, by jako młodzi lekarze poczuć się zadowoleni, ale i na tyle dużo,...
- Tak więc nie można też ustalić, czy pewne rodzaje literackie ukształtowały się raczej pod naciskiem zjawisk realnych, czy raczej — norm kulturowych jako...
- Zaistnienie filozofii jako dziedziny kultury narodowej, w ktrej nacja wyra|a swj [wiatopogld, byBo mo|liwe, pojawiB si bowiem system okre[lonych poj i metod
- Rwnoczenie kocha ono rodzica-rywala spostrzegajc go jako osob wszechpotn i wszech-wiedzc, a wic rwnie o skrytych pragnieniach dziecka...
- Polecenie traceroute zwykle jest wykorzystywane w ten sposób, jak polecenie ping – jako parametr należy podać nazwę hosta docelowego...
- pozytywistycznych, które wszelkie warianty artyzmu traktują jako instrumenty krasomówcze, a wartość słowa poetyckiego pragną mierzyć wartością...
- Rozwj fizyczny, jako proces irnian somatycznycH (anatomicznych) i funkcjonalnych (fizjologicznych) w organizmie, stwarza podstawy dla rozwoju motoryki...
- w peni zrealizowany ze wzgldu na wybuch U wojny wiatowej, to jednak podstawy prawne posuyy jako dorobek stanowicy punkt wyjcia do prac kontynuatorskich w Polsce...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
A zatem tworzenie ponadplemien-nej struktury władzy politycznej pociągało za sobą konieczność tworzenia ponadplemiennej struktury i organizacji życia religijnego.
Natomiast możliwości integracyjne i podnoszące autorytet władz stworzyła chrześcijańska organizacja kościelna, oparta na zasadzie hierarchii i pionowego układu zależności osobowych, a także jednolitej w całym państwie religii. Odpowiednikiem jednego monarchy (książę, król, cesarz) był jeden biskup, najpierw misyjny, potem diecezjalny, podlegającyjednemu metropolicie, a na samym szczycie jednemu patriarsze, w Kościele rzymskokatolickim jednemu papieżowi.
Kapłani nowego obrządku głosili za św. Pawłem z Tarsu-Apo-stołem takie miłe dla monarchów świeckich słowa: „Każdy niech będzie poddany władzom, sprawującym rządy nad innymi. Nie ma bowiem władzy, która by nie pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez Boga.
Kto więc przeciwstawia się władzy- przeciwstawia się porządkowi Bożemu" (List do Rzymian, 13, 1-2).
4. Tworzenie misyjnej organizacji Kościoła polskiego
Najwięcej zamieszania w badaniach nad genezą najstarszej or-
mzacji ustrojowej Kościoła polskiego wywołały dwie błędne, jak
czasem okazało, informacje biskupa merseburskiego Thietma-
>by po narzuceniu Mieszkowi zwierzchnictwa niemieckiego
107
cesarz Otton otrzymał jakieś uprawnienia misyjne nad Polską i z te go tytułu współdecydował w organizowaniu prawno-kanoniczne' struktury Kościoła na jej terenie. Widomym znakiem tej ingerencji miała być, znowu przekazana przez Thietmara wiadomość, jakoby Jordan rzekomo biskup poznański został w roku 968 podporządkowany arcybiskupowi magdeburskiemu Adalbertowi jako sufragan. Ta ostatnia przesłanka została wprawdzie, jak jeszcze zobaczymy, podważona w swej wiarygodności, ale to bynajmniej nie wpłynęło na zakwestionowanie faktu o rzekomym istnieniu biskupstwa „poznańskiego" od roku 968 począwszy. Znalazła ona mechaniczne uznanie wśród archeologów i historyków sztuki, którzy na jej podstawie zaczęli datować na ten czas powstanie poznańskiej katedry pod wezwaniem Św. Piotra (z czasem: i Pawła) oraz szukali w niej poparcia dla hipotezy, jakoby już w tym czasie Poznań, a nie Gniezno, był stolicą państwa Mieszkowego. Na nieporozumieniu polega argument o rzekomych cesarskich prawach misyjnych w Polsce (M. Z. Jedlicki, H. Łowmiań-ski). Monarcha udzielał pomocy i opieki z tytułu obowiązującej go „adwokacji" Kościoła we własnym państwie. Popieranie misji było zatem obowiązkiem cesarza, ale z tej „adwokacji" we własnym państwie nie wynikały jakieś jego prawa misyjne do interwencji w obcym państwie. Był więc tylko zobowiązany do udzielenia wsparcia własnemu Kościołowi w jego przedsięwzięciach misyjnych w krajach pogańskich.
Analiza źródeł. W nauce historii, jak w każdej nauce, istnieje jedyna metoda weryfikacji wypowiadanych poglądów przez odwołanie się do „faktów źródłowych", na podstawie których tworzą się poglądy historiograficzne.
A) Przekazy, które donoszą o utworzeniu biskupstwa poznańskiego w roku 968:
a) opis Thietmara tworzenia arcybiskupstwa magdeburskiego i wykaz podległych mu biskupów-
sufraganów pod (mylnym) rokiem 970; w dopisku znajduje się tekst: Additus est his confratribus Brandenburgensis aecclesiae I. Pastor Thietmarus ante hos unctus et lordan episcopus Posnaniensis I - „Do rzędu tych współbraci dołączony został pierwszy biskup Brenny Thiet-mar, konsekrowany przed nimi i Jordan pierwszy biskup poznański" (zob. ii. 15); 108
caćumutryfiibircciarur ftln-fmfdiń f^tf^v-r'
*ł*f * ~frt* "**JT~ j