Rozwój dzieci dyslektycznych jest nieharmonijny, dlatego też na tym etapie badania poszukuje się, w jakim zakresie jest on zaburzony i jaki jest stopień tego...
Serwis znalezionych hasełOdnośniki
- Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
- ¬-------------------{ACTI_Misc00_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc00_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest zniszczenie nieprzyjaciela!¬-------------------{ACTI_Misc01_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc01_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest zniszczenie wikszo[ci oddziaBów wroga!¬-------------------{ACTI_Misc02_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc02_Text_01_Text1}Masz za zadanie doprowadzi swoich ludzi do fortu!¬-------------------{ACTI_Misc03_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc03_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest przejcie kontroli nad t lokacj!¬-------------------{ACTI_Misc04_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc04_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest zajcie tej osady!¬-------------------{ACTI_Misc05_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc05_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest zajcie miasta!¬-------------------{ACTI_Misc06_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc06_Text_01_Text1}Masz za zadanie odnalez i zabi tego czBowieka!¬-------------------{ACTI_Misc07_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc07_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest obrona tej lokacji!¬-------------------{ACTI_Misc08_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc08_Text_01_Text1}Twoim zadaniem jest obrona miasta!¬-------------------{ACTI_Misc09_Text_01_Title} Zadanie{ACTI_Misc09_Text_01_Text1}PLACEHOLDER¬***********************************************************¬* *¬* CAMPAIGN ADVICE *¬* *¬***********************************************************¬-------------------{Prologue_ROME_ITALY_MUST_BE_UNIFIED_Text_01_Text1b_Title} Mapa kampanii{Prologue_ROME_ITALY_MUST_BE_UNIFIED_Text_01_Text1b_Text1}Oto tereny wokóB Rzymu
- \par cech, w kt\'f3rej badacze wyr\'f3\'bfniaj\'b9 elementy achajskie (nie wymienili\'9c-\par my tego dialektu w nazwanych wy\'bfej grupach, bo p\'f3\'9fniej nie...
- aparaty cyfrowe Rodzaj pamięci to informacja na temat tego na jakich kartach pamięci aparat zapisuje zdjęcia...
- METODY ZAGĘSZCZANIA BETONU NA BUDOWIE Aby do tego nie dopuścić, niezbędne są nadzór i kontrola bieżąca procesu zagęszczania na budowie...
- 187mo¿emy przyj¹æ jako zasadê, ¿e ka¿dy kraj wymieniony wœród owych affines le¿a³ na zewn¹trz granic tego pañstwa, jako jego „bok" (tatuœ] Kieruj¹c siê t¹ zasad¹,...
- Przez chwilę wahała się - to, co chciała zrobić, nie było zakazane przez zwyczaj, ale mógł dokonać tego tylko ktoś bardzo poruszony, w sytuacji, która go...
- Aż do wiosny tego roku schemat wyglądał następująco: coraz pospieszniejsze stosunki, po których następowała krótka drzemka (nawiasem mówiąc, ulubiony...
- wybraæ opcjê Information i nacisn¹æ ENTER, w rezultacie na ekranie pojawisiê zestaw informacji podobny do tego poni¿ej:,j~%%I , Object ID: B6000006NetWare...
- Aby uniknąć tego śmiesznego, rzecz jasna, wniosku, w 1900 roku niemiecki uczony Max Pianek sformułował tezę, że światło, promienie Roentgena i inne fale...
- Ed siedział właśnie przy biurku w rogu swojego salonu sprzedaży żując pierwsze tego dnia cygaro, kiedy zobaczył dwóch mężczyzn w roboczych koszulach i...
Smutek to uczucie, jak gdyby się tonęło, jak gdyby grzebano cię w ziemi.
Wskaźnik fragmentarycznego deficytu rozwojowego (w,f,d,r) jest właśnie takim wskaźnikiem liczbowym, który sygnalizuje stan opóźnienia rozwoju w badanym zakresie oraz stopień tego opóźnienia. Wynikiem badania testami do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych jest wiek rozwoju badanej funkcji (WR
- w
latach). Na tej podstawie możemy, odnosząc ten wynik do wieku życia (WŻ) ocenić, jakie jest opóźnienie rozwoju badanej funkcji (w stosunku
do wieku rycia). Otrzymany w ten sposób wskaźnik (WŻ-WR =
opóźnienie rozwoju) nie ma jednak wartości bezwzględnej. Na przykład opóźnienie o 2 lata rozwoju funkcji wzrokowych, może znaczyć dużo - gdy dziecko jest mtodsze, lecz niewiele, gdy jest w starszym
wieku. Dlatego też H. Spionek zaproponowała obliczanie 'Wskaźnika fragmentarycznego deficytu ozwojowego' (Wfdr) wedtug wzoru: Wfdr = 'WR
wf
Opóźnienie należy więc podzielić przez wiek życia, aby uzyskać wskaźnik stanu rozwoju badanej funkcji.
Interpretacja wskaźnika jest następująca: Wfdr powyżej 0,20 potwierdza istotne opóźnienie w rozwoju badanej funkcji i pozwala przyjąć, że trudności w czytaniu i pisaniu są uwarunkowane tym opóźnieniem. W takim przypadku mamy więc podstawy do stwierdzenia dysleksji i/lub dysortografii. Wskaźnik 0,30 potwierdza istnienie
poważnego opóźnienia w rozwoju badanej funkcji, a trudności dziecka mogą być długotrwałe i trudne do usunięcia. W obydwu wypadkach konieczne jest podjęcie ćwiczeń specjalistycznych - terapii pedagogicznej.
9. Czy orzeczenia psychologiczne, wraz z diagnozą innych specjalistów, powinny być przekażywane do szkoty?
Teoretycznie tak. Ich celem jest zorientowanie nauczycieli (przede
wszystkim języka polskiego i języków obcych), na czym polegają specyficzne trudności dziecka, które często nie są ani dostrzegane, ani właściwie interpretowane. Nauczyciele zwykle winią dziecko o brak
przygotowania się, luki w wiadomościach i umiejętnościach, zbyt mały wysiłek czy wręcz lenistwo, a nawet posądzają je o'brak inteligencji'.
Orzeczenie ma wskazać na możliwości dziecka, jak i na jego ograniczenia. Ma pomóc zrozumieć zachowanie i trudności dziecka, 38
które nieraz nauczyciele nazywają 'dziwnymi' ('jest inteligentny, dużo
czyta, a nie potrafi nauczyć się pisać poprawnie', 'jest zdolny, a nie
czyta książek' 'ttp.). Orzeczenie zrozumiane i zaakceptowane przez nauczyciela jest podstawą do sformułowania przez niego sposobu pracy z dzieckiem, wymagań, jakie dziecku można i należy postawić.
Przede wsrystkim jednak posłuży do sformułowania programu postę-
powania terapeutycznego.
W praktyce jednak orzeczenie psychologiczne jest przez wielu nauczycieli ignorowane ('a cóż to znowu za nowinki', "ja lepiej znam
tego ucznia i wiem, że stać go na więcej, ale nie chce mu się pracować') albo budzi szereg wątpliwości ('a może nie powinien uczyć się w liceum?', 'jego miejsce jest w szkole specjalnej, skoro jest
nienormalny'), czy nawet niechęci i uprzedzeń, tworzących nieprzy-chylną atmosferę wokół dziecka.
Stąd też wielu rodziców nie przekazuje orzeczeń do szkoty.
58 59
VIII. SYMPTOMATOLOGIA -
OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
1. Jakie objawy sÄ… podstawÄ… rozpoznania dysleksji?
Listy tych objawów, formulowane przez różnych autorów są zróżni-cowane, jednak utrrymują się w nich podstawowe symptomy zaburzeń. M.Critchley (1964,1970) opierając się na literaturze podaje następujące kryteria:
1) utrzymywanie się trudności w czytaniu aż do okresu dojrzatości; 2) specyficzne rodzaje btędów w czytaniu i pisaniu;
3) rodzinne występowanie tych trudności;
4) częstsze występowanie ich u chłopców;
5) brak oznak poważnych uszkodzeń mózgu i defektów narządów zmysłu;.
6) częste zaburzenia rozpoznawania symboli;
7) niepowodzenia w nauce czytania przy użyciu konwencjonalnych metod nauczania;
8) niepowodzenia mimo prawidtowej motywacji i normalnej lub wyższej niż przeciętna inteligencji.
M. Welchman w publikacji wydanej przez Brytyjskie Towarzystwo Dysleksji podaje, że o dysleksję podejrzewa się osoby, które pomimo inteligencji, wykazują niektóre z następujących objawów : 1) opóźnienie w nauce czytania i pisania;
2) rażące trudności z opanowaniem poprawnej pisowni;
3) rażące trudności przyporządkowania dźwięków mowy do symboli graficznych (np. gtosek do liter, dźwięków muzycznych do nut); 4) trudność w ustawianiu symboli w logicznej kolejności (np. liter w
alfabecie, nazw miesięcy w roku);
5) trudność w nauczeniu się diafań matematycznych takich jak tabliczka mnożenia;
39